Mereka yang ku hargai

Monday, January 16, 2012

Best ker Mati Syahid?

Secangkir Tinta Seluas Pandangan Menulis.....Berkongsi Ilmu yang ada didada,untuk renungan dan kebaikan Bersama.......

Mati Syahid,Best ker Mati Syahid?

Salam semua.Bila disebut Mati,kita semua terbayang mengenai saat akhirnya kehidupan kita di dunia ini,dan digantikan dengan Alam Kubur.Namun mati pun ader jenis-jenisnya.Mati Syahid adalah satu kematian yang amat Mulia.Tahukah anda apa keistimewaan Mati Syahid ini?

Mati Syahid ialah umat Islam yang terkorban semasa berperang di jalan Allah untuk memerangi golongan yang tidak beriman kepada Allah.Orang yang mati syahid ini adalah salah satu daripada lima golongan yang bertuah dapat masuk Ke Syurga tanpa perlu dihisab di hari Pengadilan nanti.Malah golongan ini mendapat satu lagi Keistimewaan iaitu mereka walaupun sudah mati,tetapi mereka ini hidup didalam alam lain yang hanya diketahui Allah.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah,Ayat 154,"Janganlah kamu mengatakan sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Agama Allah itu Orang yang Mati.Sebaliknya mereka itu orang yang hidup dengan keadaan yang istimewa,tetapi kamu tidak menyedarinya,".

Ayat ini menjelaskan kisah mereka yang mati memperjuangkan agama Allah di medan peperangan melawan org yan tidak beriman kepada Allah.Manakala Maksud mereka itu orang yang hidup ialah mereka hidup didalam Alam yang lain,dimana mereka mendapat nikmat dari Allah sementara menunggu Hari Pengadilan(kiamat).

Beruntunglah Golongan ini kerana mendapat nikmat yang tidak terhingga disisi Allah.Namun,wujudkah Mati Syahid di Zaman moden ini?

Sekian,Assalamualaikum penutup Bicara......

No comments:

Post a Comment

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails