Mereka yang ku hargai

Monday, September 27, 2010

Jangan Beli kereta Sekarang,tidak berbaloi kawan-kawan....

Secangkir Tinta,Seluas Pandangan Menulis....

Kereta Telah menjadi salah satu keperluan asasi Manusia.Sejak Dicipta oleh Henry Ford,Kereta talah berkembang dengan pesatnya.Namun,keburukan kereta ialah bahan bakarnya yang mencemarkan alam sekitar.Namun,bukan itu yang menjadi persoalan Entri ku ini..

Persoalanku ialah Sekiranya Anda membeli kereta sekarang dengan Pinjaman 9 tahun.....Akan Tetapi Dalam jangka masa 9 tahun itu,minyak akan kehabisan,bagaimana dengan kereta anda itu?Anda menghabiskan masa selama 9 tahun untuk membayar pinjaman bank,namun selepas habis membayar,minyak pula sudah kehabisan....

Memang,jawapam termudah ialah membeli kereta baru,namun bagi mereka yang berpendapatan rendah,membeli kereta baru amat membebankan..Jawapan kepada alternatif penganti bahan bakar ini ialah NGV,namun bagi mereka yang membeli kereta seperti Viva,savy yang mana ruangnya amat terhad,dimanakah hendak meletakkan Tangki NGV itu?

Sekarang ini,pengeluar Kereta Terkemuka dari Luar Negara sedang sibuk atau mula mengeluarkan kereta yang menjimatkan minyak seperti Hybrid,atau mengunakan bahan bakar baru seperti Etanol.Udara Mampat dan Lain-lain lagi.Ini kerana sebagai Negara Pengimport Minyak,mereka sedar akan kekurangan minyak dimasa depan,serta melihat peluang terawal untuk mendominasi perniagaan Ini.

Jadi,bagi mereka yang berminat untuk membeli kereta, fikirkan satu perkara,bukan soal kenaikan harga minyak,tetapi Selama mana minyak mampu bertahan?

7 comments:

  1. honda civic hybrid ok?

    ReplyDelete
  2. no worry pal, we are not going to run out of petroleum in 10 years time. If fuel prices increases, just try to drive less and more fuel efficient.

    Anyway, I reckon liquefied hydrogen would be the best alternative to petrol as a source of energy.

    ReplyDelete
  3. Memang benar minyak akan kehabisan,itu sudah pasti.Ini kerana minyak adalah sumber tidak boleh doperbaharui bukan.

    ReplyDelete
  4. apa yang saya ingin beritahu ialah bukannya mengenai kehabisan minyak,tetapi risiko bagi mereka yg membeli kereta sekarang.ramai yang bukannya hidup senang,malah menukar kereta ibarat menukar rumah.Jadi fikirkan mengenai masalah ini sebelum membuat keputusan membeli kereta.

    ReplyDelete
  5. minyak gamat kan de...minyak mastika ok jgak..hu3

    ReplyDelete
  6. mane korang taw miyak nak habis??? aku keje kat pelantar minyak pun xtaw miyak nak habis..wat pengetahuan korang..sbnarnya de pihak telah menjumpai kawasan minyak yang bnyak..tp kat snie aku xley bgtaw la korang mane tmpatnya..sbb nie urusan kerajaan..Kawasan minyak 2 ley support 200 tahun lg miyak kenderaan..

    ReplyDelete

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails