Mereka yang ku hargai

Friday, February 25, 2011

Kenapa EMAS tidak Sesuai Sebagai Matawang?

Secangkir Tinta Seluas Pandangan menulis....


Kenapa Emas tidak sesuai sebagai matawang?



Salam semua.Ramai yang mengetahu mengenai pelaburan emas.Emas sejak dahulu sehingalah sekarang nilainya tetap stabil.Jika berlaku penurunan pun,ianya langsung tidak menjejaskan.Ini kerana Emas tidak disandarkan kepada matawang,jadi ianya tidak terikat dan bebas untuk diapungkan harganya.Malah
kerana Emas tidak dapat Dicipta berbanding Duit kertas,ianya menjadi jauh lebih stabil.

Baru-baru ini,heboh mengenai pelaburan emas.Malah ramai yang mencadangkan emas dijadikan matawang yang baru.Pakar ekonomi juga ramai yang bersetuju.Namun saya tidak bersetuju Emas dijadikan Matawang.Alasan saya bersebab.Saya sebenarnya menyokong Emas sebagai matawang,tetapi sebelum Emas dijadikan Matawang,saya mahu semua SISITEM KAPITALIS,BANK-BANK YANG MENGAMALKAN RIBA dihapuskan dan digantikan dengan Sistem Kewangan ISLAM.Apa gunanya menukar Matawang sekiranya Riba serta Sistem Kapitalis masih diamalkan,malah ianya hanya akan menghancurkan Nilai Matawang itu saja.


Sebagai Contoh pinjaman Perumahan.Semua sedia maklum sekiranya anda meminjam Wang dari Bank untuk membeli Rumah,nilai bayaran balik sama dengan harga Rumah itu.Itu bermakna sekiranya anda meminjam RM100K,Anda terpaksa membayar RM200K.Inilah sistem Riba.Jadi sekiranya kita menukar Matawang kepada Emas,Maka Emas yang harus dibayar sudah tentulah Jauh lebih banyak bukan?


Kesimpulannya,Emas sesuai dijadikan Matawang,namun Segala Sistem Kapitalis serta Riba haruslah dihapuskan Dahulu.....

3 comments:

  1. aku sokong penghapusan kapitalis dan bank riba.
    n aku dapat taw gak nilai wang kertas akan hilang dan digantikan dengan emas

    suke entry ini

    ReplyDelete
  2. betul2 .nilai wang kertas akan jatuh .so emas atau dinar ni bgs dijadikan matawang .perbankan barat kita kene mansuhkn dulu .baru xde riba ye tak ? :)

    ReplyDelete
  3. setujuuuu.....the world still need paper money...utk ubah sistem yang sedia ada memang memakan masa so...beside try to change the system we need to change our heart......

    http://azrideris.blogspot.com/2011/07/cadangan-rancangan-pelaburanikhlas-dari.html

    ReplyDelete

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails