Mereka yang ku hargai

Tuesday, April 12, 2011

Maafkan Diriku AYAH.......

Secangkir Tinta Menulis,,,,,,,,,



Maafkan saya Ayah.Saat ini air mata mengalir Deras.Bagaikan Sebuah Empangan yang Rebah,mengalir Deras tidak tertahan......


Dihadapan,Ayah yang dikasihi terlantar Kaku tidak bernyawa.Terasa Sejuk seperti Air Batu Tubuh ayah yang ku rangkul itu.Saat ini segala Dosaku dan kesilapan perbuatanku pada Ayah bermain-main di kotak Fikiran.......


Aku masih ingat lagi semasa ku Kecil,Ku amat Nakal.Satu Hari aku mencabut serta merosakkan Alat Bantu Pendengaran Ayahku.Ayahku Kurang Pendengaran.Alat Bantu itulah yang banyak membantu Ayah didalam Kehidupannya.Ayah tidak mampu untuk membeli baru,apatah lagi Alat Bantu itu adalah Sumbangan Kerajaan.Ayah tidak mahu meminta lagi.Saat itu tiada lagi Bunyi yang mampu Ayah dengari.Namun Ayah tidak pernah marah padaku...........




Semasaku bersekolah Rendah,Aku selalu Marah pada Ayah.Sejak kematian Ibu,Ayah amat jarang berada Dirumah.Ayah banyak menghabiskan masanya untuk bekerja.Saat itu aku tidak memahami,mengapa Ayah bekerja begitu Keras.Selalu aku memberontak dan merajuk pada Ayah.Namun ayah tidak marah,malah amat Penyabar memujukku.Maafkan aku Ayah,saat Dewasa baru ku fahami mengapa Ayah bekerja begitu keras.Semuanya demiku.Ayah tidak mahu aku mengikuti jejak langkahnya yang buta huruf dan tidak berpelajaran.Ayah mahu aku berjaya didalam Hidupku.Betapa besarnya salah fahamku padamu Ayah....

Semasa Melanjutkan pelajaran di Universiti,Aku bergaul dengan Pelajar Yang Jahat.Bersama-sama mereka,Aku serin keluar melepak,meminum minuman keras.Semuanya memerlukan Duit.Demi mengejar keseronokan,aku menipu ayah mengatakan perlukan Wang untuk belajar.Sering aku Memaksa ayah memberikan ku wang atas Alasan PELAJARAN.Namun ayah tidak pernah Menolak,malah berjanji akan mencari wang itu........


Satu Hari semasa aku pulang bercuti semester,aku terserempak dengan Ayah yang mengutip Tin serta Kadbod terbuang di tempat pembuangan sampah..Ayah tidak nampak Diriku.Keadaan ayah amat menyedihkan,ayah sangup meredah kekotoran yang MENGELIKAN,semata-mata untuk Mendapatkan WANG untukku atas Alasan PELAJARANKU.....Saat itu aku berjanji tidak akan menghampakan Ayah serta berubah sikap...................


Kini aku telah berjaya menjadi seorang Arkitek terkemuka Negara.Ciptaanku serta Hasil sentuhanku berada dimana-mana.Lihatlah Menara Ratna,Masjid Mutiara yang mengagumkan,segalanya dari Sentuhan Magisku.Namun ku Hanyut lagi.Kali ini ku Hanyut pada KEKAYAAN,GLAMOUR DAN MARUAH.Demi semua ini,ku sangup membuang Ayah.Tidak pernah aku membalas panggilannya,mahupun melawatnya setelah berjaya.Tinggallah ayah keseorangan dirumah.

10 Tahun dah berlalu,10 tahun juga ku tidak melawat ayah.Satu hari aku mendapat panggilan menyatakan AYAH SUDAH PERGI....Saat itu hancur luluh jantungku.Dunia ini seakan sunyi.......Yang ada hanya ingatanku pada Ayah.......


Ayah,Pakcik Amid telah menyampaikan pesan Terakhir Ayah padaku.Ayah memaafkan segala Kesalahanku.Ayah,Anakmu ini telah membuat Kesalahan Besar Ayah,Anakmu ini tidak Layak menjadi Anak,mengapa Ayah masih Sanggup memaafkan kesalahan Anakmu ini.Biarlah Diri ini dimamah API NERAKA dan DISEKSA PENJAGA KUBUR,Mengapa Ayah masih MENGAMBIL BERAT DIRI INI.....JAWAPANNYA IALAH KASIH SAYANG........

Kini segalanya telah terlambat......tiada gunanya menyesal.Saat ini Harta yan Melimpah Ruah,Maruah serta Martabat yang Tinggi tidak akan mengembalikan AYAH padaku........................

Nasihatku pada teman-temanku.....Hargailah ORANG TUA ANDA.WALAUPUN BETAPA BESAR DOSA ANDA PADA MEREKA,MEREKA MASIH SANGUP MEMAAFKAN ANDA.........


No comments:

Post a Comment

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails