Mereka yang ku hargai

Thursday, April 7, 2011

Telur Ayam Yang Anda Masak Halalkah?

Secangkir Tinta Seluas Pandangan Menulis......Mengupas persoalan Halal dan Haram.


Telur Ayam yang anda masak Halalkah?

Salam semua para pembaca.Secangkir Tinta Seluas Pandangan ingin mengupas persoalan yang dipandang remeh oleh Umat Islam sendiri.Tahukah anda mengenai Halal dan Haram Telur Ayam yang digunakan anda?


Telurku HARAM?

Umumnya Para Ulama sepakat mengatakan yang telur Ayam adalah HALAL untuk dimakan.Namun yang menjadikannya HARAM ialah Pengunaannya.Mengikut Islam,sebelum memasak tekur,Anda WAJIB membasuh KULITNYA.Walaupun kulitnya bersih berseri,namun ianya WAJIB dibasuh.Ini kerana Telur Ayam itu berasal dari Bontot Ayam.Sesuatu yang keluar dari Bontot Ayam adalah Haram sekiranya ianya tidak dibasuh terlebih dahulu.

Akan tetapi,Bukahkah kulit telur Ayam yang anda beli itu Bersih berseri,Maknanya ianya telah Dibasuh dan disucikan?SALAH sekiranya anda mengangap demikian?Ini kerana apabila telur itu dipungut,ianya hanya dikikis kekotoran yang terdapat pada telur saja.Telur itu tidak BOLEH DIBASUH kerana Liang-liang udara pada Telur telah terbuka.Jadi sekiranya telur dibasuh,maka Air akan Menyerap masuk dan merosakkan Telur itu.


Yang kedua ialah Telur yang dipecahkan,terdapat Sedikit Darah didalamnya.Didalam Islam,jika terdapat Darah,maka ianya HARAM dimakan.Namun untuk mengelakkan pembaziran,Darah itu boleh dibuang sekiranya SEDIKIT.Namun adalah lebih baik sekiranya anda berasa Ragu-Ragu mengenai Darah didalam Telur,Bolehlah dibuang saja telur itu.Ini kerana anda merasa WAS-WAS.


Jadi,diharap penulisan saya ini dapat menyedarkan umat Islam yang MUNGKIN TIDAK MENGETAHUI cara pengunaan Telur Ayam dengan Betul.Sekian....

3 comments:

  1. sekarang ni pun dah ada telur palsu.. macam2

    ReplyDelete
  2. terima kasih untuk peringatan ni and mintak izin untuk share.
    ape pula pendapat makan telur kat restoren2 atau kedai2 mamak? biasa la kan breakfast confirm ade order telur masak separuh la, roti canai telur la..haram jugak ke?kita tak tau cane diorang handle telur tu..

    ReplyDelete

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails