Mereka yang ku hargai

Tuesday, November 16, 2010

Rahsia Kesihatan termudah serta menyenangkan

Secangkir Tinta Seluas Pandangan Menulis......


Rahsia Kesihatan yang paling Termudah serta Menyenangkan......

Kesihatan atau Wang yang Lebih yang lebih penting masa kini.Kedua-duanya saling berkaitan satu sama lain.Kalau tanpa wang,bila kita sakit,macamana nak membiayai kos Rwatan,manakala kalau tiada kesihatan,tentu tidak dapat bekerja kerana uzur bukan?


Pelbagai jenama serta ubatan telah dihasilkan,sama ada secara tulen ataupun tiruan,murah atau mahal.Keseuanya bermotifkan satu sahaja iaitu KEUNTUNGAN.Sebagai penguna,biarlah alah membeli,menang memakai.Berpada-padalah apabila mengunakan sesuatu barangan atau ubatan itu,tidak kiralah Mahal mahupun Murah....

Namun,ada satu cara menjaga kesihatan yang mana ianya terlelu mudah untuk diamalkan.Cara itu ialah MINUM AIR 8GELAS.Kenapa kita mesti minum air .Jawapannya mudah,80% tubuh kita mengandungi air.Pernahkah anda mendengar elemen yang terdapat pada tubuh manusia iaitu,Api,Air,Tanah serta Udara.Jadi elemen air penting didalam kehidupan seharian.



Air bertindak sebagai ejen mencairkan darah.Darah yang terlalu pekat akan menjadi kotor serta menimbulkan pelbagai masalah dikemudian hari.Umpama segelas Nescafe,Sekiranya kita ingin membuat air,tentulah kita membuatnya dengan kurang pekat,kerana jika terlalu pekat,pahit rasanya.Begitu juga dengan Darah.Darah memerlukan air untuk mencairkannya.Darah yang cair akan menjadi lebih bersih serta lancar perjalanan darahnya.Ini kerana ianya lebih ringan serta kurang kandungan kotoron yang boleh menyumbat saluran darah.


Di Jepun,Terdapat satu amalan kesihatan yang diamalkan oleh Masyarakat disana.Ianya amat berkesan untuk menghilangkan sakit-sakit badan,kepala serta tidak sedap badan pada pagi hari,terutamanya semasa bekerja.Caranya ialah dengan Minum air suam(suhu kurang 50 darjah celcius panasnya) sebelum mandi.Amalan ini bertindak berasaskan bahawa semasa kita bangun tidur,Toksin yang terkumpul didalam badan amatlah tinggi.Dengan meminum Air Suam,ianya akan melarutkan serta mengurangkan toksin itu.


Air juga adalah rahsia Awet Muda serta Kecantikan.Kesemua Produk Kecantikan malah petua tradisional juga memerlukan air.Malah kita juga tidak dapat menafikan,malah selalu mendengar Pakar kesihatan menasihatkan mengambil air sebanyak 8 gelas sehari.Jika pakar juga telah bersetuju yang air amat penting untuk kesihatan,mengapa pula kita tidak mengamalkannya.....


Untunglah di Malaysia ini Air bersih amat mudah didapati serta murah.Sekiranya anda seorang yang sibuk didalam kerja,maka gantikan air dengan Sup atau hidangan yang banyak berkuah didalam pemakanan.Melebihkan buah-buahan didalam makanan juga dibolehkan terutamanya yang banyak kandungan air,namun amat tidak DIGALAKKAN  bagi mereka yang menghidap Diabetes serta Kencing manis.Ini kerana Buah-buahan juga memiliki KANDUNGAN GULA YANG TINGGI.

Malah didalam Islam juga,elemen air juga menjadi salah satu dari ibadah.Antaranya ialah Berwudhu.Berwudhu bertujuan membersihkan anggota luar badan yang terdedah dari kotoron untuk menghadap Allah S.W.T. ataupun membaca Al-Quran



Amat Mudah bukan cara yang ringkas ini untuk menjaga kesihatan.Selamat Mencuba............

1 comment:

  1. memang bagus amalan meminum air ni. Sya sendiri pun amat suka minum air kosong ni. tapi kan, air sekarang pun ada yang terasa klorinnya. memang air bersih, tapi rasanya ada lain sikit..

    ReplyDelete

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails