Mereka yang ku hargai

Tuesday, December 7, 2010

Sang Kelembai-Kepintaran Masyarakat Dahulu

Secangkir Tinta Seluas Pandangan melontar satu Idea.......

Sang Kelembai,

Suatu Masa dahulu,Manusia di Malaysia amat takut dengan Sang Kelembai.Mendengar namanya saja cukup mengerunkan,inikan pula bersua dengannya.

Sang Kelembai ,tidak dapat dipastikan apakah ia,adakah ianya Haiwan atau sejenis Makhluk lain.Namun Sang Kelembai memiliki Kuasa Ajaib untuk menyumpah sesiapa saja yang berada didepannya menjadi Batu.Kerana sumah Sang Kelembai ini,banyaklah terdapatnya Batu-batu yang menyerupai sesuatu seperti Manusia,Kapal,Rumah malah Haiwan.

Namun benarkah Sang Kelembai ini Wujud.Bagi Penulis Sang Kelembai ini hanya dongeng serta rekaan masyarakat Dahulu.Masyarakat Dahulu amat bijak untuk memberi Pengajaran secara Tersembunyi.Mungkin mereka mereka cerita Sang Kelembai untuk menakutkan serta memberi pengajaran kepada generasi akan datang mengenai BALASAN sekiranya berbuat jahat atau Derhaka.Maka wujudlah pelbagai cerita dan Lagenda di merata tempat,mengenai Batu itu,batu ini yang menyerupai sesuatu.Memang pintar,menakutkan,namun memberi pengajaran yang tersembunyi....


Sang Kelembai-Kepintaran Masyarakat Dahulu....

Carian di Wikipedia mengenai Sang Kelembai...

Sang Kelembai merupakan makhluk ghaib yang menghuni hutan tertentu di beberapa tempat di Malaysia. Sesetengah tempat dipanggil Sang Gedembai.
Sang Kelembai mempunyai kuasa sakti yang boleh menyumpah sesiapa sahaja menjadi batu. Sang Kelembai biasanya berada di dalam hutan dan pantang kepada bunyi bising ketika berada di dalam hutan. Jika Sang Kelembai tertarik dengan bunyi tersebut, Sang Kelembai akan menegur. Manusia atau binatang yang ditegur akan menjadi batu.

Asal usul Kampung Gajah

Pekan Kampung Gajah di Teluk Intan, Perak mendapat nama daripada batu di kaki Bukit Tunggal yang menyerupai bentuk gajah. Kewujudan batu ini dikatakan kerana gajah yang banyak di situ telah membuat bising dan Sang Kelembai yang tidak suka dengan suasana bising, telah menegur gajah-gajah tersebut. Akibatnya gajah tersebut dikatakan menjadi batu.
Namun demikian sehingga kini , tidak dapat dipastikan kedudukan sebenar batu yang menyerupai gajah di Bukit Tunggal itu.
Dalam masyarakat orang Asli Semai di Kampung Gajah, jika mereka hendak memburu binatang di dalam hutan, sesiapa yang melaluinya tidak boleh sekali-kali menegur atau menyapa. Jika menegur juga, orang Asli tersebut akan kembali semula ke rumah dengan tangan kosong kerana beranggapan hasil buruan tidak akan dapat. Malahan mungkin akan ditegur oleh Sang Kelembai dan menjadi batu.

Kritikan

Masyarakat Melayu tradisional sering mengaitkan sesuatu penyakit atau kejadian dengan alasan yang tidak rasional.
Contohnya bentuk batu-batu yang aneh bentuknya dan menyerupai manusia akan dikatakan telah 'ditegur' oleh Sang Kelembai akibat melanggar pantang. Masyarakat Melayu tradisional amat tidak gemar akan kanak-kanak yang suka bercakap banyak. Bagi mengunci mulut kanak-kanak ini yang petah bicara ini, barangkali cerita Sang Kelembai direka-reka.
Peliknya sumpahan Sang Kelembai tidak pula menjadi emas atau benda-benda yang berharga lain. Hanya menjadi batu.
Dalam filem Tenggang di Malaysia atau cerita Malim Kundang di Acheh, Sumatera , Indonesia, saudagar Tenggang atau Malim Kundang disumpah oleh batu oleh ibunya . Di Acheh memang wujud batu-batu di tepi laut yang menyerupai manusia yang sujud menyembah bumi dan tali-tali kapal .
Orang Melayu keturunan Acheh memang ramai di tepi Sungai Perak, khususnya di Kampung Gajah dan Pasir Salak. Dialek Perak yang digunakan hampir-hampir menyerupai dialek Acheh. Pelakon dan pelawak terkenal dari Acheh yang bertutur menyerupai dialek Acheh ialah Benjamin S.
Kepercayaan kepada sumpah boleh membawa kepada syirik dalam Islam.

No comments:

Post a Comment

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails